Daniel Goleman: Érzelmi intelligencia a munkahelyen
Vajon melyik a fontosabb az IQ vagy az EQ? Miért van az, hogy átlagos intelligenciával rendelkező emberek sikeres karriert futnak be? Miért van az, hogy átlag feletti intelligenciával rendelkező emberek pedig sikertelenek? Miért tartják annyira fontosnak a mai napig az IQ-t? Miért nem az EQ fontosságáról beszélnek?
Daniel Goleman nagyszerű könyvében leírja miért fontos az EQ. De lássuk elsőnek az érzelmi intelligencia szerkezetét, hogy megértsük miért is annyira fontos ez a mai rohanó világunkban.
Személyes Kompetenciák:
Ezek a kompetenciák határozzák meg, hogyan tudunk saját magunkkal bánni.
1. Éntudatosság (Saját belső állapotaink, preferenciáink, erőforrásaink és intuícióink ismerete)
· Érzelmi tudatosság: érzelmeink és azok hatásának felismerése.
· Pontos önértékelés: erősségeink és korlátaink ismerete.
· Önbizalom: értékeink és képességeink biztos tudata.
2. Önszabályozás (Képesség, amely lehetővé teszi, hogy kezelni tudjuk belső állapotainkat, impulzusainkat és erőforrásainkat)
· Önkontroll: a hátráltató érzelmek és impulzusok kordában tartása.
· Megbízhatóság: őszinteség és igazmondás.
· Lelkiismeretesség: a saját teljesítményünkkel kapcsolatos felelősségvállalás.
· Alkalmazkodás: a változás kezelésében megmutatkozó rugalmasság.
· Innováció: találékonyság, nyitottság az új ötletekkel, megközelítési módokkal és az új információval szemben.
3. Motiváció (Olyan érzelmi jellegű törekvések, amelyek serkentik és irányítják a kitűzött célok elérését)
· Teljesítménymotiváció: a kiválóság fejlesztésére, vagy egy adott szintjének elérésére irányuló késztetés.
· Elköteleződés: igazodás a team vagy a szervezet céljaihoz.
· Kezdeményezőkészség: készenlét a felmerülő lehetőségek megragadására.
· Optimizmus: a kitűzött célok elérésére irányuló kitartás, az akadályok és kudarcok ellenére.
Szociális Kompetenciák
Ezek a kompetenciák határozzák meg, hogyan kezeljük társas kapcsolatainkat
4. Empátia (Mások érzéseinek, szükségleteinek és meggyőződéseinek ismerete)
· Mások megértése: ez a képesség teszi lehetővé, hogy megértsük mások érzelmeit és nézőpontját, és aktív érdeklődést tanúsítsunk mások meggyőződése iránt.
· Mások fejlesztése: ez a képesség elősegíti mások fejlődési szükségleteinek megértését és mások képességeinek fejlesztését.
· Kliensközpontúság: képessé tesz arra, hogy elvárjuk, felismerjük és teljesítsük az ügyfelek szükségleteit.
· A sokszínűség értékelése: a kibontakozás lehetőségének biztosítása tőlünk különböző emberek számára.
· Politikai tudatosság: egy team érzelmi feszültségeinek és erőviszonyainak észlelése.
5. Társas Készségek (Olyan készségek, amelyek lehetővé teszik, hogy másokból az általunk kívánt reakciót váltsuk ki)
· Befolyásolás: hatékony módszerek bevetése mások meggyőzésének érdekében.
· Kommunikáció: pártatlan érdeklődés mások véleménye iránt, és képesség, amely lehetővé teszi, hogy meggyőzőek legyünk.
· Konfliktuskezelés: tárgyalási képesség, amely lehetővé teszi az ellentétek feloldását.
· Vezetés: egyének és teamek inspirálása és irányítása.
· A változás katalizálása: változás kezdeményezése vagy kezelése.
· Kapcsolatépítés: hasznos ismeretségek ápolása.
· Együttműködés: képessé tesz arra, hogy másokkal együtt dolgozzunk közös céljaink érdekében.
· Csapatszellem: a munkacsoport összhangjának megteremtése a közös célok elérésére érdekében.
Ajánlom figyelmetekbe e kiváló könyvet. Remélem most már értitek miért olyan fontos a tanulás, a fejlődés.
Ezek a képességek, az érzelmi intelligencia, elsajátíthatóak, míg az intelligencia velünk született.
Olvass!
Hallgass hangos könyveket!
Jár tanfolyamokra, képzésekre!
Nézz oktató és fejlesztő videókat, filmeket!
Vedd magad körül pozitív emberekkel!